Död bland de döda bokrecension

Död bland de döda böcker recensioner
By:H.-K. Rönblom
Published on 2016-07-27 by Modernista

Antal sidor: 186

En svensk deckarklassikers återkomst »Likt Hercule Poirot söker sig Paul Kennet fram mot lösningen genom tankens kraft. Ni som finner glädje i finurligt uppbyggda deckargåtor kommer inte att bli besvikna. H-K Rönblom står sig mycket starkt.« | DAST MAGAZINE Läraren och historikern Paul Kennet är tjänstledig och har rest till en mindre ort för att forska i rådhusarkivet. Han hyr ett rum på ett pensionat. Ett rum där tjänstemannen Odel nyligen hittats död, troligen i sviterna efter en operation. Men det finns oklarheter kring dödsfallet. Kennet börjar rekonstruera händelserna. Han gör efterforskningar i den brokiga skaran pensionatsgäster, existenser som på olika sätt kommit på kant med samhället. Om det ligger ett brott bakom dödsfallet - var finns motivet? Vem skulle vilja se den beskedlige Odel död? Död bland de döda är den första boken i serien om Paul Kennet. H.-K. RÖNBLOM [1901-1965] var tillsammans med Maria Lang och Stieg Trenter en av de verkligt stora svenska kriminalförfattarna på femtio- och sextiotalet. Samtidigt var han journalist och politisk redaktör bland annat på Aftonbladet, och hans böcker är skarpa, syrliga skildringar av dåtidens Sverige såväl som uppslukande pusseldeckare i Agatha Christie-traditionen. »Av de fyra stora i Sverige under femtio- och sextiotalet (Stieg Trenter, Maria Lang, Vic Suneson och H.-K. Rönblom) är H.-K. Rönblom min favorit. Han är som en mer intelligent och rolig Agatha Christie, om ni kan tänka er en sån, med pricksäkra skildringar av alldeles vanliga människor i en svensk småstad under femtiotalet. Huvudpersonen, doktor Paul Kennet, är en adjunkt som intresserar sig för mordgåtor av rent intellektuella skäl.« | Lotta Olsson, DN, väljer Höstvind & djupa vatten till »en av de 100 bästa deckarna genom tiderna« Död bland de döda.pdf ladda ner

Förhandsgranska